90. rocznica premiery filmu „Metropolis”
Foto:Lights-On

90. rocznica premiery filmu „Metropolis”

10 stycznia 1927 r. w Berlinie miała miejsce uroczysta premiera „Metropolis”. Film w reżyserii Fritza Langa już od niemal stulecia stanowi inspirację dla pokoleń twórców. Dzieło wywołało u krytyków mieszane uczucia i odniosło finansową klęskę, jednak na zawsze zmieniło sposób patrzenia na kino. „Metropolis” inspirowali się twórcy m.in.: „Star Wars”, „Matrix”, „Blade Runner”, „Dr Strangelove”, „Sky Kapitan”. Dokładnie 90 lat po premierze – 10 stycznia 2017 r. – w studiu S1 Polskiego Radia trójka artystów: Władysław Komendarek, Agnieszka Makówka i Igor Gwadera będzie improwizować do ponadczasowego obrazu.

Klasyczny już dziś film jest wpisany na listę UNESCO „Pamięć Świata”, która zawiera m.in. dzieła audiowizualne o znaczeniu historycznym i cywilizacyjnym. „Metropolis” zostało docenione również przez Kościół Katolicki. Mimo wątków ezoterycznych i okultystycznych, Watykan wpisał go na listę czterdziestu pięciu szczególnie ważnych filmów ze względu na jego wyjątkowe walory artystyczne. „Metropolis” uważane jest za szczytowe osiągnięcie niemieckiego ekspresjonizmu. Żaden film przed dziełem F. Langa nie był zrealizowany z porównywalnym rozmachem. Była to zarazem pierwsza poważna produkcja fantastyczno-naukowa, która na stałe wyznaczyła standardy gatunku.

Film, opowiadający uniwersalną na wielu poziomach historię, sam zasługuje na dokument przygodowo-historyczno-kryminalny. Przekroczony budżet, zaginiona znaczna część filmu, odnaleziona po kilkudziesięciu latach część klisz w Ameryce Południowej i efekty specjalne, które do dziś budzą podziw filmowców i widzów.

Przesłanie filmu Fritza Langa pozostaje aktualne współcześnie: „Pomiędzy rozumem a rękami musi być serce.” Mamy nadzieję, że „sercem” podczas niezwykłego seansu będzie muzyka tworzona przez wybitnych artystów.

https://www.youtube.com/watch?v=NvbI2OYGV2g

Koncert, którego współorganizatorem jest Agencja Muzyczna Polskiego Radia, jest wydarzeniem towarzyszącym Międzynarodowemu Festiwalowi Producentów Muzycznych Soundedit.

Piotr Iwicki, dyrektor Agencji Muzycznej Polskiego Radia:

Festiwal Soundedit to znana i ceniona impreza muzyczna, niepozbawiona również walorów edukacyjnych. Projekt „Metropolis” od początku zwrócił moją uwagę ze względu na unikatowość propozycji muzycznej, jaką prezentują artyści. Nieme kino, instrumentarium elektroniczne, hard rockowa gitara i operowy śpiew… Jak to wszystko się ze sobą łączy, jak będą współgrać tak różne, artystyczne światy? Tego dowiemy się już 10 stycznia ze studia Polskiego Radia, a wspomnienie tego niezwykłego wieczoru zachowamy na przygotowywanym albumie.

https://www.youtube.com/watch?v=ZehUwTaIFHs&feature=youtu.be

Projekt „Metropolis” swoją warszawską odsłonę będzie miał 10 stycznia 2017 r. (wtorek), o godz. 19:00. Występ odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59).  Bilety – w cenie 60 zł – można kupić na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie studia godzinę przed koncertem.

Występ Władysława Komendarka, Agnieszki Makówki oraz Igora Gwadery będzie rejestrowany na potrzeby albumu CD. Wydawcą będzie Polskie Radio. Płyta ukaże się już wiosną 2017 r. Do wydawnictwa zostanie dołączona płyta DVD z niespodziankami. Natomiast sam występ i projekcję filmu „Metropolis” (reż. F. Lang, 1927 r.) poprzedzi krótki film dokumentalny „Władysław Komendarek – W Kosmosie zawsze jest dobrze”.

Fotoreportaż z koncertu w Teatrze Wielkim w Łodzi:

https://www.flickr.com/photos/135773502@N02/sets/72157665763705570

Po premierze Projektu „Metropolis” prestiżowe, brytyjskie pismo „Sound On Sound” określiło występ trójki artystów jako: „unikalny, wyjątkowy i niezapomniany”. Artyści pieczołowicie przygotowują każdy występ, tak by zgodnie z obietnicą każdy był inny.

Styczniowy koncert w Warszawie to nie ostatnia możliwość uczestnictwa w tym niecodziennym „taperowaniu” do niemego filmu. 28 stycznia muzycy wystąpią w Drawsku Pomorskim, 29 stycznia w Goleniowie, a 30 stycznia w Szczecinie. Występ odbędzie się w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie (ul. Małopolska 48).  Bilety – w cenie 60 zł – można kupić na portalach: bilety24.pl, ticketpro.pl, bilety.fm oraz w salonach Empik, Media Markt i Saturn.

I Am The Sound! – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką. Zapraszamy na Soundedit, zapraszamy na koncerty Projektu „Metropolis”.

***

METROPOLIS

Film, który już od niemal stulecia stanowi inspirację dla pokoleń twórców. Dzieło, które choć po premierze wywoływało u krytyków mieszane uczucia i odniosło ogromną finansową klęskę, to jednak na zawsze zmieniło sposób patrzenia na kino z gatunku SF.

Akcja filmu rozgrywa się w tytułowym mieście, w dalekiej przyszłości. Mieszkańcy Metropolis zostali podzieleni na dwie kasty – wąską i uprzywilejowaną grupę intelektualistów (rozum) oraz robotników utrzymujących miasto przy życiu (ręce) egzystujących w podziemnych osiedlach. Obie grupy są od siebie kompletnie odseparowane, ale jednak tworzą pewną całość. Władze w mieście sprawuje dyktator – John Fredersen. Pewnego dnia, jego syn, Freder, poznaje pochodzącą z wyzyskiwanej klasy robotniczej Marię i od razu się w niej zakochuje.

Następca tronu, chcąc ponownie spotkać piękną proletariuszkę udaje się do podziemi, gdzie po raz pierwszy styka się z prawdą o okrucieństwie systemu zmuszającego ludzi do niewolniczej pracy. Zdruzgotany Freder postanawia zniszczyć porządek miasta ustalony przez ojca. Pomóc ma mu w tym Maria, która na odbywanych potajemnie zgromadzeniach dodaje strudzonym ludziom otuchy. Jest uważana za prorokinię. Sytuacja komplikuje się, kiedy okrutny dyktator odkrywa spisek i postanawia zwrócić robotników przeciwko Marii, zlecając szalonemu naukowcowi stworzenie jej złego, mechanicznego bliźniaka – robota Futura.

Reżyserem filmu jest Fritz Lang, który jest odpowiedzialny również za takie dzieła jak: „Zmęczona śmierć”, „M”, „Doktor Mabuse”, „Kobieta na Księżycu”, „Śmierć Zygfryda” czy „Zemsta Krymhildy”. Scenariusz pomagała napisać reżyserowi jego żona – Thea von Harbou.

„Metropolis” mimo, że miał premierę w 1927 r., od strony technicznej może zachwycać nawet w dzisiejszych czasach. Monumentalna scenografia oraz pierwsze sceny przedstawiające fabrykę jako Moloch pozbawiający ludzi jakiejkolwiek energii to elementy, które budują niezwykłą atmosferę filmu. Na uwagę zasługuje również wybitna gra aktorska – Brigitte Helm w roli Marie oraz Alfred Abel jako Fredersen stworzyli kreacje, o których trudno zapomnieć.

Film opowiadający uniwersalną na wielu poziomach historię sam zasługuje na dokument przygodowo-historyczno-kryminalny. Przekroczony budżet, znaczna część filmu zaginęła, część klisz odnaleziono (po kilkudziesięciu latach) w Ameryce Południowej, efekty specjalne do dziś budzą podziw filmowców i widzów. Oryginał filmu uległ zniszczeniu. Największy bandyta naszych czasów Adolf H. przygotowując się do swoich przemówień wzorował się na ekspresji aktorów grających również w „Metropolis”. Dyktator postanowił zabronić wyświetlania filmu, choć reżysera chciał uczynić ministrem kinematografii nazistowskiej. Na szczęście ten ostatni odmówił.

Obraz jest wpisany na listę UNESCO „Pamięć Świata”, która zawiera m.in. dzieła audiowizualne o znaczeniu historycznym i cywilizacyjnym. „Metropolis” zostało docenione również przez Kościół Katolicki. Mimo wątków ezoterycznych i fantastycznych, Watykan wpisał film na listę czterdziestu pięciu szczególnie ważnych filmów ze względu na jego wyjątkowe walory artystyczne. Film dwukrotnie podlegał procesowi cyfrowej restauracji.

Istotnym elementem dzieła Fritza Langa jest muzyka. Niezwykle klimatyczna, nie opuszcza ona widza nawet na chwilę, potęguje emocje i wciąga w opowiadaną historię. Warto wspomnieć, że krytyka oraz wymogi cenzury wymusiły na twórcach usunięcie około pół godziny materiału filmowego, głównie scen związanych z okultyzmem, oraz losami postaci pobocznych o mniejszym wpływie na fabułę.

Przesłanie filmu Fritza Langa pozostaje aktualne do dziś: „Pomiędzy rozumem a rękami musi być serce.”

***

Władysław Komendarek – urodził się i mieszka w Sochaczewie. Sprzeciwia się globalizacji. Jako instrumentalista i kompozytor wypracował własny styl, który wymyka się jakiejkolwiek klasyfikacji. W twórczości Komendarka można odnaleźć echa muzyki rockowej, a nawet hardrockowej, klasycznej, jazzowej, etnicznej oraz eksperymentalnej. Artysta jest wirtuozem kosmicznego brzmienia i pionierem polskiej elektroniki.

Igor Gwadera – 18-letni wirtuoz gitary z Goleniowa. Nastolatek występuje razem z Titusem (Acid Drinkers) w grupie Anti Tank Nun, supportował Slasha podczas koncertu w katowickim Spodku oraz nagrał płytę z czołówką amerykańskich i brytyjskich muzyków hard rockowych. Utalentowany i niepokorny, wciąż zdobywa rzesze nowych fanów i uznanie krytyków na całym Świecie.

Agnieszka Makówka – urodziła się w Łodzi, gdzie ukończyła Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów. Artystka ma za sobą również studia podyplomowe w „Mozarteum” w Salzburgu. Od 1998 r. jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi. Laureatka wielu nagród i wyróżnień. Właścicielka głosu, który potrafi skruszyć nawet najtwardszą skałę.

Zdjęcia: Lights-On

Trio Metropolis

Duet Metropolis

Władysław Komendarek

Igor Gwadera

Agnieszka Makówka

Baner w newsie 851×315
Baner w newsie 851×315

O Autorze

Ostatnio dodane: