08 Grudzień, 2016

  • Instagram
Electro-Acoustic Beat Sessions – “PUZZLE”, pierwszy darmowy jazzowy mixtejp na kasecie.

Electro-Acoustic Beat Sessions – “PUZZLE”, pierwszy darmowy jazzowy mixtejp na kasecie.

eabs-puzzle-mixtape_front_proj_natalia_labe%cc%a8dzEABS – PUZZLE Mixtape

Po pięciu latach koncertowania septet Electro-Acoustic Beat Sessions dokonał selekcji katalogowanego przez cały okres działalności materiału, układając go w pamiątkowy mixtape jazzowy. Ten zbiór utworów to esencja legendarnych już we Wrocławiu sesji w klubie Puzzle, z którego wyklarował się dzisiejszy kształt, brzmienie i idea zespołu.eabs_coultrain_2_fot-filip_basara

Pod koniec lat trzydziestych XX wieku, gdy swing stał się gigantycznym interesem i kiedy wielkie amerykańskie miasta rozbrzmiewały muzyką orkiestr Duke’a Ellingtona i Colemana Hawkinsa, gdzieś w Kansas City rodził się bebop. Za sprawą geniuszu Charliego Parkera, a także innych wizjonerów, nowy jazz dotarł do nowojorskiego Harlemu, gdzie w Minton’s Playhouse krystalizowały się idee Theloniousa Monka, Kenny’ego Clarke’a czy Dizzy’ego Gillespie. Ci kolesie przewrócili wszystko do góry nogami. Dokonali przewrotu kopernikańskiego w muzyce. Zrewolucjonizowali jazz. Nie tylko zastąpili orkiestry małymi zespołami, ale pokazali również, że szaleńcza improwizacja jest sercem tej muzyki.eabs_jeru_the_damaja_fot-filip_basara

W czasach, gdy bebop był na szczycie, muzycy z różnych zespołów mogli często się spotykać, wspólnie jamować lub wyzywać się na muzyczne pojedynki. Przez kolektywne granie dzielili się wiedzą i różnymi trickami, jeden od drugiego. To właśnie to pozwoliło muzyce ciągle się rozwijać.

W latach 2012-2014 podobna idea towarzyszyła wrocławskiemu cyklowi Electro-Acoustic Beat Sessions, z którego później wykrystalizował się septet EABS. Zmienił się jedynie język wypowiedzi i technologia poszła do przodu. Muzycy zaczęli rekonstruować wcześniej dokonane w hip-hopie dekonstrukcje jazzu i funku. Historycy zajmą się tym, czy stało się to za sprawą Madliba, Roberta Glaspera czy może jeszcze kogoś innego. Polskim Minton’s Playhouse stały się w tamtym okresie Puzzle, gdzie na scenie spotykali się młodzi ze starszymi i groźni wyjadacze z dobrze zapowiadającymi się kotami.

Dlatego Electro-Acoustic Beat Session to swego rodzaju movement. To również hołd ku twórczości Ahmada Jamala, Krzysztofa Komedy, Gila Scotta Herona, J Dilli, Pete Rocka oraz wielu innych muzycznych legend, które miały wpływ na muzyków tworzących kolektyw. Od 2012 do 2015 roku EABS zrzeszał większą ilość improwizujących muzyków. Do wielu sesji dołączali spontanicznie inni instrumentaliści, przypadkowo dowiadujący się o tym wydarzeniu. Reszty nikt nie był w stanie przewidzieć. Do grania dołączali renomowani muzycy, którzy z instrumentami zasiadali na widowni wracając ze swoich koncertów. Tak było m.in. z Dave’em Liebmanem (grającym z Elvinem Jonesem czy Milesem Davisem). Czasami byli to też artyści, których nie zdążyliśmy poznać po wspólnym muzykowaniu. Do jammowania zapraszaliśmy również zasłużonych raperów oraz wokalistów z polskiej i światowej sceny. Na EABS do tej pory pojawili się Natalia Lubrano, Abradab, Venio, Te-Tris, Waldemar Kasta, W.E.N.A., Jesse Boykins III (US), Tawiah (UK), Raashan Ahmad (US), MED (US), Jeru The Damaja (US), Coultrain + Ben LaMar (US) oraz Paulina i Natalia Przybysz (ex-Sistars). Najlepsze momenty tych wszystkich sesji znajdują się na tym mixtejpie.

eabs_coultrain_3_fot-filip_basara

Mixtape jest dostępny zupełnie za darmo na stronie www.eabs.pl . Materiał dostępny będzie również na kasecie w limitowanej edycji 200 sztuk, które także będą dostępne za darmo. Szukajcie ich na koncertach EABS oraz w sklepach tj. AsfaltShop, Paul’s Boutique, Vinylgate, SideOne.

Baner w newsie 851×315
Baner w newsie 851×315

Ostatnie

Napisz Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.