Ultimate magazine theme for WordPress.

Utwór po utworze z Hanią Rani – debiutancki album „Esja”

0

Hania Rani

„Esja”

Premiera 5.04.2019

“Myślę, że jestem taka sama jako artystka i jako osoba. Muzyka jest moim sposobem wyrazu i postrzegam ją, postrzegam sztukę w ogóle, jako całość, bez podziałów i gatunków”.

Esja utwór po utworze:

Rozpoczyna go utwór Eden, którego refren przepełnia głębokie brzmienie i aksamitna barwa.

Sun inspirowany jest obcowaniem i zachwytem nad światłem słonecznym, które uświadamia nam, jak mali jesteśmy przy ogromie wszechświata.

Hawaii Oslo, nawiązujące do filmu o tym samym tytule, to ekspresja kontrastów, nastrojów i przestrzeni.

Moment nostalgii przynosi Pour Trois utrzymany w formie walca, który subtelnie zdradza tytuł utworu.  

Biesach usłyszymy wspomnienia jazdy z przyjaciółmi przez wąskie leśne drogi w Bieszczadach.

Ujmująco tęskna Luka to utwór dedykowany osobie, która wywarła na muzykę Rani ogromny wpływ.

Migoczący Glass oddaje figlarność i mnogość kolorów i brzmień, niczym kawałek szkła w blasku światła.

Today It Came to jedyny utwór na płycie nagrany na fortepianie (należącym do Olafura Arnaldsa, w jego studio w Reykjaviku). Tytuł tego utworu o prostej melodii to spontaniczna odpowiedź Hani na pytanie zaskoczonego słuchacza o wcześniej niesłyszaną kompozycję. Utwór powstał chwilę przed nagraniem, a więc dosłownie „przyszedł tego dnia” do pianistki.

Energetyczny Now, Run zaprasza nas swoim transowym charakterem do fascynującej podróży przez wyłaniające się kolejno harmonie i niespodziewane zwroty akcji. 

W końcu, Esja – utwór czerpie swoją nazwę od góry w południowo-zachodniej części Islandii, widocznej z każdego miejsca w Reykjaviku, dla którego charakterystyczne są ciągłe zmiany pogody, które to sprawiają, że wzgórze codziennie wygląda inaczej. Podobnie jak każde wykonanie „Esji” jest inne.

Z tego samego powodu jest to również najstosowniejszy tytuł dla całego albumu. Płyta „Esja” to mocna i pociągająca deklaracja artystyczna, która z każdym odsłuchem odsłania inne odcienie i szczegóły, wzbudzając nowe reakcje i interpretacje. Ugruntowuje tym samym Hanię Rani jako niezwykle znaczący debiut w artystycznym środowisku muzycznym.


Muzykę Hani Rani można określić gatunkiem modern classic, który wyraża się poprzez nowe podejście do klasycznie znanych formuł muzycznych oraz zastosowań akustycznego instrumentarium. Kompozycje na fortepian solo zrodziły się z fascynacji artystki tym instrumentem oraz chęci zinterpretowania na własny sposób jego możliwości dźwiękowych i harmonicznych. Tak powstał cykl utworów, o zróżnicowanym charakterze i brzmieniu, za pomocą których, artystka próbuje zobrazować niczym nieograniczoną przestrzeń i czas, nawiązując tym samym do miejsc szczególnie istotnych dla jej sposobu rozumienia muzyki: Bieszczad i Islandii.

Jej premierowy album solowy „Esja” stanowi pierwszą osobistą deklarację artystyczną. „Dość ukrywania się za projektami i współpracą z innymi artystami. Po raz pierwszy, w końcu – po prostu ja, taka, jaka jestem”.

Pokój, w którym znajduje się pianino w jej warszawskim mieszkaniu, okazał się doskonałym miejscem pod względem walorów akustycznych i bardzo szybko stał się dla Rani połączeniem warsztatu artystycznego i laboratorium dźwiękowego. To częściowo tam, razem z reżyserem dźwięku Piotrem Wieczorkiem, a częściowo w Reykjaviku, w studiu jej przyjaciela, Bergura Þorissona, została nagrana Esja: szereg urzekających utworów-impresji, różnorodnych scen przepełnionych zmysłowością i wrażliwością; cykl wyrazistych rytmicznie, a równocześnie nastrojowych; wyzwolonych, ale i harmonijnych, hipnotyzujących i czułych kompozycji.

Początkowo Rani w ogóle nie planowała albumu z muzyką na fortepian solo. „Chcę być traktowana przede wszystkim jako kompozytor muzyki – nieprzywiązana do żadnego konkretnego instrumentu, głosu, źródła dźwięku. Pomysł na album solowy pojawił się podczas wizyty w Reykjaviku, gdzie spontanicznie i w szybkim tempie skomponowałam parę nowych utworów siedząc w studio. Były to praktycznie kompozycje improwizowane. Wtedy postanowiłam, że wydam albumu z muzyką na pianino solo, który byłby w znacznym stopniu ukłonem w stronę moich korzeni jako muzyka, bardzo silnie związanych z tymi właśnie instrumentami, fortepianem i pianinem. Jednocześnie, ten materiał to rodzaj zapowiedzi całej obfitości muzyki, którą chcę podzielić się ze światem w niedalekiej przyszłości”.


Hania Rani

Pianistka, kompozytorka, wokalistka. 

Współtworzy projekty Hania Rani & Dobrawa Czocher (album „Biała flaga” 2015) oraz Tęskno, którego album „Mi” został uhonorowany w 2018 roku nagrodą im. Grzegorza Ciechowskiego oraz nominacją do Fryderyków w kategorii Debiut Roku.

Dodatkowo współpracuje i występuje z takimi artystami jak m.in. Christian Löffler (projekt „Nest„), Hior Chronik, Igor Herbut, Kamp czy Misia Furtak (album „Co przyjdzie?”). 

Hania Rani występowała również na renomowanych scenach koncertowych  m.in. Filharmonia Narodowa w Warszawie, Funkhaus w Berlinie czy londyński Roundhouse oraz festiwalach: Open’er, Eurosonic, Scope, Spring Break czy Transatlantyk. Zagrała kilkadziesiąt koncertów na terenie całej Europy: w Niemczech, Austrii, Czechach, Belgii, Finlandii, Szwecji Włoszech, na Węgrzech, Portugalii, Holandii, Litwie ale również na Islandii i w Turcji. Od 7 lat tworzy autorską muzykę, której owocem są projekty mające na celu przekroczenie granic podziału na gatunki i style np. nowe aranżacje pieśni John’a Dowland’a na kwintet smyczkowy i solistów, projekt muzyczno-akustyczny „Preludium i Fuga na 3 akustyki” czy muzyka do filmów i spektakli teatralnych (m.in. w 2018 roku do spektaklu „Pradziady” dla Teatru Telewizji). 

5 kwietnia odbędzie się premiera jej pierwszej, solowej płyty, nagrywanej w Reykjaviku, Warszawie i  Amsterdamie,  która zostanie wydana przez prestiżową brytyjską wytwórnię Gondwana Records (Portico Quartet, Go Go Penguins, Matthew Halsall). Pierwszy singiel „Glass” został premierowo zaprezentowany przez Mary Anne Hobbs w jej audycji dla BBC Radio 6.

Hania jest również animatorką kultury – na swoim koncie ma organizację pierwszej edycji Piano Day w Warszawie, zainicjowała cykl koncertów na warszawskim osiedlu Jazdów – Muzyka w Pracownioraz współtworzy festiwal Tchnienia.

Sercem w Bieszczadach, duszą na Islandii, jedną nogą w Warszawie, a drugą w Berlinie.

Trasa:

25.04.2019 Poznan (PL), Enea Spring Break Festival
27.04.2019 Brussels (BE), AB
28.04.2019 Luxembourg (LU), Rotondes
03.05.2019 Gateshead (UK), The Sage
04.05.2019 Paris (FR), Centquatre
05.05.2019 Oostende (BE), KAAP
08.05.2019 Budapest (HU), Fogas Club
09.05.2019 London (UK), St. Pancras Old Church
11.05.2019 Berlin (DE), XJazz Festival
15.05.2019 Prague (CZ), Palac Akropolis
16.05.2019 Warsaw (PL), Studio Bar
17.05.2019 Milan (IT), Piano City
18.05.2019 Milton Keynes (UK), MK Gallery
25.05.2019 Hamburg (DE), Futur 2 Festival

%d bloggers like this: