Ultimate magazine theme for WordPress.

10 lat Soundedit – The Orb, poza granicami dźwięków

10 lat Soundedit – The Orb, poza granicami dźwięków

The Orb założyli w 1988 r. Alex Paterson oraz Jimmy Cauty, którzy są absolutnymi pionierami ambient house. Ich pomysł na muzykę elektroniczną to spowolnione, bardziej uduchowione rytmy. The Orb wystąpi podczas 10. edycji Festiwalu Soundedit. Zagrają 25 października w łódzkim klubie Wytwórnia poprzedzając Orbital.

Przez lata działalności członkowie The Orb zmieniali się, tylko Alex Paterson przetrwał wszystkie zawirowania składu. Jego kariera muzyczna rozpoczęła się we wczesnych latach 80. Pracował wtedy jako techniczny Killing Joke. W zespole na basie grał i gra nadal przyjaciel Alexa jeszcze z dzieciństwa – Martin „Youth” Glover. Muzyk został nagrodzony statuetką „Człowieka ze Złotym Uchem” w 2012 r.

Po opuszczeniu ekipy Killing Joke w 1986 r., Paterson spotkał się Jimmy’ego Cauty, a duet zaczął występować razem jako The Orb w legendarnym londyńskim klubie The Land of Oz. Wspólne muzykowanie w naturalny sposób przerodziło się w nagrywanie płyt. Następnie Patterson i Youth założyli wytwórnię płytową WAU!/Mr. Modo Records.

W 1990 r. wydali klasyczny już singiel „Little Fluffy Clouds”, na którym wykorzystano fragmenty kompozycji „Electric Counterpoint” Steve’a Reicha. Utwór został odnotowany na 275 pozycji listy „New Musical Express” 500 najważniejszych utworów wszechczasów.

W 1991 r. The Orb zarejestrowało swój pierwszy album „The Orb’s Adventures Beyond The Ultraworld”, na którym znalazł się również wspomniany singiel. W 1992 r. singiel „Blue Room” osiągnął ósme miejsce na brytyjskich listach przebojów. To ewenement ponieważ utwór trwa prawie 40 minut! The Orb promował ten singiel występując w słynnym „Top of the Pops”. Muzycy byli ubrani w kosmiczne kombinezony i grali w szachy.

W lipcu 1992 r. na rynku pojawił się następny albu – „U.F.Orb”. Płyta wspieła się na pierwsze miejsca brytyjskich list sprzedaży. Krytycy muzyczni nie kryli zaskoczenia, ponieważ sądzili, że epoka rocka progresywnego (jak próbowano zaszuladkować muzykę The Orb) się skończyła. Mimo sukcesu członkowie The Orb woleli unikać „osobistej” reklamy i robili wszystko, by to jednak ich kompozycje były w centrum zainteresowania.

Obie płyty są dziś uznawane za klasykę muzyki elektronicznej. W tym okresie Alex Paterson wsławił się również jako współautor niezrównanego utworu „Higher Than The Sun” Primal Scream.

Podczas występów na żywo w latach 90. The Orb wykorzystywał taśmowe urządzenia audio  zoptymalizowane pod kątem miksowania na żywo, by stopniowo przechodzić na laptopy i media cyfrowe. Pomimo zmian w sposobie wykonania, The Orb pozostał przy świetlnych, psychodelicznych wizualizacjach. To one skłoniły krytyków do porównań The Orb z Pink Floyd.

Kolejne lata przyniosły nowe albumy, wyprzedane trasy koncertowe oraz status grupy kultowej szczególnie wśród amatorów substancji odurzających. Single oraz albumy prawie zawsze lądowały w czołówce list przebojów oraz na szczytach zestawień sprzedaży. Dzięki innowacyjnej płycie „Orblivion” z 1997 r. The Orb podbił także rynek amerykański. Muzycy zaczęli również komponować ścieżki dźwiękowe do filmów. Thomas Fehlmann, producent i członek The Orb miksował również utwory Depeche Mode oraz Sigur Ros.

W 2010 r. grupa otrzymała zamówienie od londyńskiej Royal Opera House na operę pt. „Moonbuilding with the Orb”. W tym samym roku The Orb wydało album „Metallic Spheres”, który nagrano we współpracy z Davidem Gilmourem.

W 2016 r. członkowie The Orb wykonali po raz pierwszy na żywo w całości swój debiutancki album „Adventures Beyond The Ultraworld”, aby uczcić 25-lecie działalności w Brixton Academy. Podczas koncertu do Patersona i Fehlmanna dołączyli na scenę oryginalni współpracownicy, którzy pomogli stworzyć magię tej muzyki: Steve Hillage, Miquette Giraudy, Andy Falconer, Hugh Vickers, Tomzie Green, David Herman oraz prawdziwa ikona punk rocka –  Paul Cook (Sex Pistols), który miał ogromny wpływ na twórczość The Orb.

Swój piętnasty i jak dotychczas ostatni album studyjny – „No Sounds Are Out of Bounds” – The Orb wydał w czerwcu 2018 r.

David Gilmour (Pink Floyd), Steve Hillage (Gong), Jah Wobble (PiL), Lee Scratch Perry i Robert Fripp (King Crimson), to tylko niektórzy wybitni artyści, z którymi Alex Peterson współpracował jako producent, aranżer lub kompozytor.

The Orb pojawi się w Łodzi podczas 10. edycji Festiwalu Soundedit. Zespół wystąpi w czwartek, 25 października 2018 r. w Klubie Wytwórnia (ul. Łąkowa 29).

Natomiast 26 października (piątek) zagrają: zimnofalowa legenda The Opposition oraz kultowo-klubowa Morcheeba. 27 października (sobota) wystąpią: Mery Spolsky, Nosowska i Giorgio Moroder. Tego samego dnia odbędzie się uroczysta Gala wręczenia nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem”.

Karnety na Festiwal Soundedit, obejmujące dni: czwartek, piątek, sobotę i niedzielę (25-28.10.2018 r.) w cenie 230 pln można nabyć na stronach: ticketmaster.pl, bilety24.pl i biletomat.pl. Bilety na czwartek, podczas którego wystąpi The Orb oraz Orbital kosztują 110 pln. Bilety na pozostałe, poszczególne dni (piątek, sobota) również kosztują 110 pln. Karnety i bilety można nabyć również w kasie Klubu Wytwórnia (ul. Łąkowa 29, tel.: +42 639 55 55, (bilety@wytwornia.pl) oraz w sieci salonów: Empik, Media Markt, Saturn.

I Am The Sound! – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką. Zapraszamy na 10. edycję Soundedit, zapraszamy do Łodzi!

Zdjęcie: mat. pras. Soundedit