Oscary 2025: do kogo trafiły statuetki Złotego Rycerza?

Oscary 2025: do kogo trafiły statuetki Złotego Rycerza?

Oscary 2025 już za Nami! Niezależny film Seana Bakera „Anora” niespodziewanie zdobył aż 5 statuetek, w tym za najlepszy film i reżyserię. 

Mikey Madison w „Anora”

„Anora” to niezależny, amerykański film w reżyserii Seana Bakera, autora tytułów tj. 'The Florida Project” czy „Mandarynka”. Doceniany do tej pory głównie na międzynarodowych festiwalach, nowojorczyk Sean Baker doczekał się uznania przez Akademię Filmową zdobywając aż 5 Oscarów (najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz oryginalny, najlepszy montaż i najlepsza aktorka pierwszoplanowa). „Anora” przedstawia krótki, lecz intensywny fragment z życia Ani, pracownicy seksualnej, która podejmuje bliższą relację z synem rosyjskiego oligarchy przebywającego w Stanach Zjednoczonych. Odgrywająca główną rolę Mikey Madison („Pewnego razu… w Hollywood”, „Krzyk”) otrzymała Oscara, choć faworytką była Demi Moore za rolę w „Substancji’.

Adrien Brody w „The Brutalist”

3 oscary zdobył film „The Brutalist” o historii emigranta z Węgier, architekta László Totha. Reżyser Brady Corbet opowiedział o trudach nowego początku i próbie przepracowania traum z przeszłości. Film otrzymał statuetkę za najlepsze zdjęcia, najlepszą muzykę i najlepszą rolę męską dla Adriena Brody’ego. Jest to drugi Oscar aktora, pierwszego otrzymał w 2003 roku za rolę Władysława Szpilmana w „Pianiście”.

„Diuna:część druga” zdobyła 2 Oscary, za najlepsze efekty specjalne i najlepszy dźwięk. Film „Emilia Perez”, który jeszcze do niedawna był faworytem Oscarów zdobywając 13 nominacji, w wyniku kontrowersji związanych z archiwalnymi wpisami internetowymi głównej aktorki Karli Sofíi Gascón, zakończył wieczór jedynie z dwoma nagrodami – dla Zoe Saldaña za rolę drugoplanową oraz za najlepszą piosenkę „El Mal”.

2 statuetki Złotego Rycerza otrzymał również musical „Wicked”. Film doceniono w kategoriach technicznych, za najlepsze kostiumy i scenografię.

„Substancja”, pomimo 4 nominacji, została nagrodzona jedynie za charakteryzację. Oscar za najlepszy scenariusz adaptowany powędrował to Petera Straughana za „Konklawe”, natomiast „Prawdziwy ból”, amerykańsko-polska koprodukcja zgarnęła statuetkę dla najlepszego aktora drugoplanowego – Kierana Culkina.

Kolejna, tym razem polsko-szwedzko-duńska koprodukcja „Dziewczyna z igłą” przegrała w kategorii najlepszy film międzynarodowy na rzecz brazylijskiej produkcji „Im Still Here”.

Podczas Oscarów 2025 triumfowało kino niezależne i… europejskie. Pierwsza w historii złota statuetka pojedzie do Łotwy za film animowany „Flow”, a najlepszym filmem dokumentalnym został palestyńsko-norweski „Nie Chcemy Innej Ziemi”.

Oto pełna lista zwyciezców:

Najlepszy film:

„Anora”

„Brutalista”

„Kompletnie nieznany”

„Konklawe”

„Diuna: Część druga”

„Emilia Pérez”

„I’m Still Here”

„Miedziaki”

„Substancja”

„Wicked”

Najlepszy aktor:

Adrien Brody, „Brutalista” 

Timothée Chalamet, „Kompletnie nieznany”

Colman Domingo, „”Sing Sing””

Ralph Fiennes, „Konklawe”

Sebastian Stan, „Wybraniec”

Najlepsza aktorka:

Mikey Madison, „Anora”

Cynthia Erivo, „Wicked”

Karla Sofía Gascón, „Emilia Pérez”

Demi Moore, „Substancja”

Fernanda Torres, „I’m Still Here”

Najlepszy aktor drugoplanowy:

Kieran Culkin, „Prawdziwy ból”

Yura Borisov, „Anora”

Edward Norton, „Kompletnie nieznany”

Guy Pearce, „Brutalista”

Jeremy Strong, „Wybraniec”

Najlepsza aktorka drugoplanowa:

Zoe Saldaña, „Emilia Pérez”

Monica Barbaro, „Kompletnie nieznany”

Ariana Grande, „Wicked”

Felicity Jones, „Brutalista”

Isabella Rossellini, „Konklawe”

Najlepszy reżyser:

Sean Baker, „Anora”

Brady Corbet, „Brutalista”

James Mangold, „Kompletnie nieznany”

Jacques Audiard, „Emilia Pérez”

Coralie Fargeat, „Substancja”

Najlepszy scenariusz oryginalny:

Sean Baker, „Anora”

Brady Corbet oraz Mona Fastvold, „Brutalista”

Jesse Eisenberg, „Prawdziwy ból”

Moritz Binder, Tim Fehlbaum oraz Alex David, „September 5”

Coralie Fargeat, „Substancja”

Najlepszy scenariusz adaptowany:

Peter Straughan, „Konklawe” 

James Mangold oraz Jay Cocks, „Kompletnie nieznany”

Jacques Audiard, „Emilia Pérez”

RaMell Ross oraz Joslyn Barnes, „Miedziaki”

Clint Bentley oraz Greg Kwedar, „Sing Sing”

Najlepszy pełnometrażowy film animowany:

„Flow” – zwycięzca

„W głowie się nie mieści 2”

„Pamiętnik ślimaka”

„Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”

„Dziki Robot”

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny:

„Nie Chcemy Innej Ziemi” – zwycięzca

„Dzienniki Black Box”

„Porcelain War”

„Soundtrack to a Coup d’Etat”

„Sugarcane: rozliczenie z przeszłością”

Najlepszy film międzynarodowy:

„I’m Still Here” (Brazylia) – zwycięzca

„Dziewczyna z igłą” (Dania)

„Emilia Pérez” (Francja)

„Nasienie świętej figi” (Niemcy)

„Flow” (Łotwa)

Najlepszy montaż:

Sean Baker, „Anora” 

David Jancso, „Brutalista”

Nick Emerson, „Konklawe”

Juliette Welfling, „Emilia Pérez”

Myron Kerstein, „Wicked”

Najlepsze zdjęcia:

Lol Crawley, „Brutalista”

Greig Fraser, „Diuna: Część druga”

Paul Guilhaume, „Emilia Pérez”

Edward Lachman, „Maria”

Jarin Blaschke, „Nosferatu”

Najlepsza muzyka:

Daniel Blumberg, „Brutalista” – zwycięzca

Volker Bertelmann, „Konklawe”

Clément Ducol oraz Camille, „Emilia Pérez”

John Powell oraz Stephen Schwartz, „Wicked”

Kris Bowers, „Dziki Robot”

Najlepsza scenografia:

„Wicked” 

„Brutalista”

„Konklawe”

„Diuna: Część druga”

„Nosferatu”

Najlepsze kostiumy:

Paul Tazewell, „Wicked” 

Arianne Phillips, „Kompletnie nieznany”Lisy Christl, „Konklawe”

Janty Yates oraz Dave Crossman, „Gladiator II”

Linda Muir, „Nosferatu”

Najlepsze efekty specjalne:

„Diuna: Część druga”

„Obcy: Romulus”

„Better Man: Niesamowity Robbie Williams”

„Królestwo Planety Małp”

„Wicked”

Najlepszy dźwięk:

„Diuna: Część druga”

„Kompletnie nieznany”

„Emilia Pérez”

„Wicked”

„Dziki Robot”

Najlepsza charakteryzacja:

Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon oraz Marilyne Scarselli, „Substancja”

Mike Marino, David Presto oraz Crystal Jurado, „A Different Man”

Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier oraz Jean-Christophe Spadaccini, „Emilia Pérez”

David White, Traci Loader oraz Suzanne Stokes-Munton, „Nosferatu”

Frances Hannon, Laura Blount oraz Sarah Nuth, „Wicked”

Najlepsza piosenka oryginalna:

„El Mal”, z filmu „Emilia Pérez” – zwycięzca

„The Journey” z filmu „Batalion 6888”

„Like a Bird” z filmu „Sing Sing”

„Mi Camino” z filmu „Emilia Pérez”

„Never Too Late” z filmu „Elton John: Never Too Late”

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski:

„Nie jestem robotem”

„A Lien”

„Anuja”

„Nie jestem robotem”

„Ostatni strażnik”

„The Man Who Could Not Remain Silent”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny:

„Pierwsza dziewczyna w orkiestrze” 

„Death By Numbers”

„I Am Ready, Warden”

„Incydent”

„Instruments of a Beating Heart”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany:

„W cieniu cyprysu” – zwycięzca

„Piękni mężczyźni”

„Magiczne cukierki”

„Bez końca”

„Fuj!”

AnorafilmOscary 2025
Komentarze (0)
Dodaj komentarz