OPIS WYDAWCY
Narukido Sada to młoda, zdolna redaktorka — choć jest doceniana za swoją pracę, zawsze stoi z boku. Trudno się dziwić: od najmłodszych lat najbardziej żywa się czuje, gdy w całkowitej ciemności układa przed sobą kolorowe wycinanki podczas gry w fukuwarai. Nad Sadą jak zmora wisi również niesławna historia z dzieciństwa, gdy w ramach ceremoniału pogrzebowego w dalekim kraju zjadła ludzkie mięso. Spotkania z niepokornym pisarzem‑zapaśnikiem, który rozmiłował się w słowach, i niewidomym młodzieńcem o gorącym temperamencie oraz rodząca się przyjaźń z najpiękniejszą koleżanką w redakcji sprawią, że sterylny świat Sady zacznie nabierać życia.
Powieść Oczy, nosy, usta, brwi cechują wyobraźnia, groteskowy humor i nieustanne łamanie decorum. Kanako Nishi udowadnia, że cielesność to wciąż temat, o którym rozmawiamy mało i najczęściej ogródkami. Po lekturze tak jak Sada nabierzemy ochoty, by z czułością wystawić nasze ciała na słońce i poczuć orzeźwiający wiatr.
RECENZJA
Książka Kanako Nishi “Oczy, nosy, usta, brwi” to dość osobliwa lektura, która swoją dziwnością zapada w pamięć. Nie jest to jednak taka dziwność, jaką można znaleźć w twórczości Mieko Kawakami – tutaj postacie, choć równie nietypowe, mają swoje specyficzne, fascynujące charaktery i intrygujące życiowe historie.
Nishi operuje niezwykle obrazowym stylem, który pozwala czytelnikowi zagłębić się w percepcję głównej bohaterki, jakby patrzył na świat jej oczami. Każda obserwacja, każde spojrzenie na napotkaną twarz to coś więcej niż tylko powierzchowne wrażenie – to analiza ludzkiej indywidualności, której towarzyszy refleksja nad tym, co oznacza być człowiekiem.
Pomimo swojej dziwności tytuł niesie ze sobą istotne wartości. Na pierwszy plan wysuwa się przekonanie, że piękno i brzydota są całkowicie subiektywne. Autorka z niezwykłą czułością i wrażliwością przypomina, że każdy człowiek coś znaczy i każdy jest niepowtarzalny. Cielesność, jako jeden z głównych tematów, staje się tutaj zarówno narzędziem poznania, jak i punktem wyjścia do poszukiwania siebie.
Główna bohaterka, obserwując i analizując twarze ludzi napotkanych na swojej drodze, próbuje nie tylko zrozumieć ich, ale też samej siebie. Jej podróż staje się metaforą dojrzewania emocjonalnego i potrzeby odnalezienia swojego miejsca w świecie. Ważną rolę w tej historii odgrywa także potrzeba bycia “tu i teraz” – akceptacji chwili i dostrzeżenia piękna w prostocie.
W książce nie brakuje bohaterów, którzy mogą skraść serce czytelnika. Moją uwagę przykuła opiekunka głównej bohaterki – postać pełna ciepła i mądrości, która wnosi do tej dziwnej, lecz intrygującej narracji element autentycznego, ludzkiego doświadczenia.
“Oczy, nosy, usta, brwi” to nie tylko literacka podróż, ale także zachęta do refleksji nad tym, jak postrzegamy innych i samych siebie. Dziwność tej książki może zaskakiwać, ale to właśnie w niej tkwi jej największa siła – w przypomnieniu, że piękno tkwi w różnorodności, a każda twarz, każdy człowiek to odrębna opowieść warta odkrycia.
O AUTORCE
Kanako Nishi (1977) urodziła się w Iranie, następnie mieszkała z rodziną w Japonii i Egipcie. W wieku 25 lat zaczęła pisać prozę, niedługo później debiutowała zbiorem opowiadań Aoi (Blue). W 2006 roku została laureatką nagrody Sakunosuke Ody za swoją powieść Tsūtenkaku (Tower to Heaven), a w 2012 otrzymała nagrodę Hayao Kawai za Fukuwarai (Funny Face). Dwa lata później autorka napisała powieść Saraba! (So Long), której akcja dzieje się kolejno we wszystkich miastach, w których mieszkała, a wczesny etap życia głównego bohatera odzwierciedla jej własny.
Twórczość Nishi charakteryzuje konstruowanie postaci o silnej osobowości, które doświadczają alienacji w społeczeństwie.