W lutym 2022 na Bandcampie ukazało się 6 płyt z pudełkowego wydawnictwa pt. Lost in space z niepublikowanymi wcześniej kompozycjami grupy Radio Massacre International (RMI). Kompozycje nie należą wprawdzie do nowości ale box pierwotnie ukazał się na płytach cdr w 2006 i aktualnie jest już nie do zdobycia (nakład został wyprzedany). Fakt pojawienia się materiału w internecie (Bandcamp) stwarza okazję do przypomnienia twórczości tego nieszablonowego zespołu.
RMI to brytyjskie trio, poruszające się w klimatach krautrockowych (zainteresowani odnajdą krótkie wyjaśnienie na końcu tekstu). Muzyka zespołu jaką odnajdziemy na Lost in Space wymyka się jednak kategoryzacji. Zamieszczone na płytach kompozycje są mieszanką krautrocka, rocka progresywnego, rocka elektronicznego i space rocka. Mieszanką okraszoną wieloma elektronicznymi sekwencjami w stylu szkoły berlińskiej (np. czwarty i szósty krążek) i nierzadko dodatkowo umieszczoną w ambientowej scenerii (np. piąty krążek). Muzyka jest przede wszystkim improwizowana, w większości o luźnej w strukturze, co sprzyja powstawaniu niecodziennych kombinacji (nieco „wariacki” pierwszy krążek). RMI polega w głównej mierze na generowaniu szczęśliwych wypadków, które pojawiają się podczas takiej improwizacji. Dzięki wzajemnemu przenikaniu, krzyżowaniu, „zderzaniu” (często nieoczywistych) sekwencji, gitarowych barw czy też struktur rodem z rocka progresywnego (np. pierwszy i szósty krążek), dzieją się fascynujące rzeczy. Otwierają się nieprzewidywalne muzyczne obszary, które przed chwilą były niedostępne czy też zagubione. I choć niektóre kompozycje mogą się wydawać zbliżone do siebie, to jednak są odmienne. Zespół niewzruszenie miesza w tym samym “tyglu” środków wyrazu, ale otrzymuje zawsze coś innego, oryginalnego. Różnorodność jaką napotkamy przy słuchaniu Lost in Space, niepohamowana inwencja i spontaniczność powoduje, że muzyka RMI odbiega znacznie (w pozytywnym znaczeniu) od muzycznych standardów. Staje się na swój sposób magiczna.
Grzegorz Cezary Skwarliński
Lost in Space, 6 cdr (2006, Bandcamp 2022)
dysk pierwszy: 1987-1992
dysk drugi: 1993
dysk trzeci: 1994
dysk czwarty: 1994-1995
dysk piąty: 1995-1999
dysk szósty: 2000-2003
Kautrock – termin został ukuty przez prasę muzyczną Wielkiej Brytanii, miał zabarwienie obelżywo-humorystyczne. Oznaczał dosłownie „szwabski rock” i pierwotnie sygnował eksperymentalną odmianę rocka progresywnego powstałą na terenie Niemiec w latach 60. XX wieku. Nazwa rozpowszechniła się dopiero w latach 70. jednocześnie tracąc swoje pejoratywne zabarwienie. Termin na trwałe przylgnął do psychodelicznej, awangardowej i w dużej mierze improwizowanej muzyki elektronicznej (często że sporym udziałem gitarowych barw). W dzisiejszej powszechnej, przesadnie rozbudowanej, terminologii muzycznej krautrock może być omyłkowo traktowany jako jeden z nurtów ambientu (choćby ze względu na rozbudowane struktury dźwiękowe). Trzeba jednak pamiętać, że ambient pojawił i upowszechnił się później niż krautrock i bazuje na odmiennych założeniach.