Wydawca: Warner Music Poland, Data premiery: 03.06.2016
W sprzedaży ukazała się właśnie reedycja 4 – płytowego boxu „Wielka dama”, który swoją premierę miał z okazji 60. rocznicy urodzin Anny Jantar przypadającej 10 czerwca 2010 r. Nie jest to typowy the best of zawierający największe przeboje firmowane nazwiskiem artystki, lecz udana próba ujęcia jej dorobku w czterech odsłonach: nieśmiertelnej, słonecznej, refleksyjnej i zaskakującej.
CD1: nieśmiertelna
Preludium do muzycznej podróży w środek lat 70. stanowi krążek, na którym poznajemy Jantar dojrzałą artystycznie, niekiedy nawet ambitną i przez to daleką od swojego słonecznego wizerunku. Pojawiły się tu duety z Bogusławem Mecem („Pozwolił nam los”) i Zbigniewem Hołdysem („Ktoś między nami”) oraz znakomite wykonania światowych przebojów wylansowanych przez musical „Grease” – „Hopelessly Devoted To You” i „You’re The One That I Want”. Znalazło się tu również miejsce na zapożyczoną od zespołu Prometheus (w którym karierę estradową rozpoczynała Eleni) piosenkę „Za wszystkie noce” z charakterystycznymi instrumentarium buzuki. Najmniej znanymi – i przez to najbardziej interesującymi – pozycjami są utwory „Co zrobimy z tą miłością” oraz „Dlaczego nikt nie kocha nas”. Dalece melancholijne, ocierające się o estetykę jazzową, pokazują, jak bardzo piosenkarka rozwinęła swoje muzyczne zainteresowania od czasu solowego debiutu w 1972 r. do schyłku swojej kariery na kilka miesięcy przed tragiczną śmiercią 14 marca 1980 r.
CD2: słoneczna
Kilka niespodzianek czeka również na płycie nr 2, która najpełniej odzwierciedla to, z czym od lat kojarzy się wokalistka – radość, pogodę ducha i słońce. O nim właśnie śpiewa w funkowym numerze małżeńskiego duetu Śniegockich „Słońce za mną chodzi” oraz hicie wszech czasów, nieśmiertelnym „Tyle słońca w całym mieście”. Podobnie radosna jest w zapożyczonym jugosłowiańskim utworze „Czas jest złotem”. Są tu również niefrasobliwe, lecz przykraszone patyną czasu, piosenki („Razem z tobą”, „Co ja w tobie widziałam”) pochodzące z początków jej współpracy z zespołem Waganci, w którym poznała przyszłego męża – Jarosława Kukulskiego. Za to do tej pory nowocześnie brzmi rasowe disco w stylu amerykańskich standardów tego gatunku – „Gdzie są dzisiaj tamci ludzie” z towarzyszącym artystce zespołem… Perfect jeszcze przed swoją rockową transformacją. Kolejny powiew „wielkiego świata” to klasyk Hanka Williamsa – „Jambalaya” z aranżem przejętym od zespołu The Carpenters.
CD3: refleksyjna
O ile dwie poprzednie płyty w większości oddawały powszechnie znany charakter repertuaru wokalistki, o tyle kolejne są już „nieprzebojowe” i przez to nie tak łatwe w odbiorze. Mimo to (a może właśnie dlatego) zestaw nagrań zabrany pod hasłem „refleksyjna” udowadnia, że wokalistka odnajdowała się nie tylko w piosenkach, w których towarzyszył jej uśmiech na ustach. Zwraca uwagę utwór nagrany do filmu „Brunet wieczorową porą” – „Zostałeś sam” zaśpiewany niezwykle czystym głosem tylko przy akompaniamencie gitary. Wzrusza „Kartka z pamiętnika” pochodząca jeszcze sprzed okresu wielkich komercyjnych sukcesów Anny Jantar, kiedy stała przed dylematem, co śpiewać – piosenkę literacką czy przeboje? Z kolei „Zabijasz mnie swoją piosenką” to znakomita adaptacja evergreenu „Killing Me Softly”, w którym piosenkarka zadziwia swą wrażliwością. Płytę wieńczy kolejny cover (z repertuaru węgierskiej wokalistki Cserháti Zsuzsa) zaśpiewany tym razem w języku angielskim…
CD4: zaskakująca
Jantar po angielsku? Tak! Jakby tego było mało, kolejny hit „made In Hungary” w jej wykonaniu to „Dancing In Your Arms” w wersji… disco. Jego stylistyczne przeciwieństwo to synth popowe „Stay With Your Wife” nagrane z Budką Suflera. Jest też kilka tanecznych kawałków rodem z NRD w języku Goethego – „He, Musikanten”, „Vollmond Angesagt” oraz „Man tanzt nich nur im Sommer”. W tym muzycznym kalejdoskopie wyróżnia się przedwojenny szlagier Zofii Terne – „Nikt, tylko ty” wykonany z tak typową dla lat przedwojennych melancholią. Jest też moment rock and rollowego szaleństwa w piosence pt. „Tak dobrze mi w białym”. Na tej płycie, w przeciwieństwie do trzech poprzednich, nie pojawia się nazwisko nadwornego kompozytora Anny Jantar – Jarosława Kukulskiego. Wniosek? Mąż dostarczał jej najwięcej melodii przynoszących komercyjny rozgłos, ale tych trudniejszych, ciekawszych szukała już u innych twórców, a także wśród zagranicznych przebojów.
„Wielka dama”
Integralną częścią albumu stanowi książeczka wzorowana na prywatnym kalendarzu artystki, w której pojawiają się fragmenty udzielonych przez nią wywiadów radiowych i prasowych. Wyłania się z nich obraz kobiety świadomej, dojrzałej i wierzącej w sens swojej muzycznej działalności. Wokalistkę wspominają również jej współpracownicy i przyjaciele, m.in. Romuald Lipko, Urszula Sipińska oraz Małgorzata Trzcińska – Dąbrowska, dzięki czemu powstał prawdziwie autentyczny portret słonecznej gwiazdy.
Tracklista:
CD 1: Nieśmiertelna
- Radość najpiękniejszych lat (J. Kukulski, W. Jagielski, J. Kondratowicz)
- Za wszystkie noce (K. Dzokas, L. Konopiński)
- Moje jedyne marzenie (J. Kukulski, B. Olewicz)
- You’re The One That I Want (J. Farrar, J. Farrar)
- Czytam w twojej twarzy (J. Papaj, A. Markowa)
- Hopelessly Devoted To You (J. Farrar, J. Farrar)
- Pozwolił nam los (J. Kukulski, J. Dąbrowski)
- Ktoś między nami (A. Kopff, J. Dąbrowski)
- Nie wierz mi, nie ufaj mi (A. Kopff, A. Bianusz)
- Co zrobimy z tą miłością (J. Milian, Z. Stawecki)
- Tylko mnie poproś do tańca (W. Żukowska, B. Olewicz)
- Wielka dama tańczy sama (J. Kukulski, M. Komorowska)
- Nic nie może wiecznie trwać (R. Lipko, A. Mogielnicki)
- Dlaczego nikt nie kocha nas (M. Hertel, B. Olewicz)
- Spocząć (Z. Hołdys, B. Olewicz)
CD 2: Słoneczna
- Słońce za mną chodzi (M. Śniegocki, J. Chomicka)
- Żeby szczęśliwym być (J. Kukulski, J. Sławiński, A. Kudelski)
- Najtrudniejszy pierwszy krok (J. Kukulski, W. Leliwa)
- Razem z tobą (J. Kukulski, W. Ścisłowski)
- Co ja w tobie widziałam (J. Kukulski, L. Konopiński)
- Czas jest złotem (J. Golob, B. Elza, sł. pol. A. Kudelski)
- Rosyjskie pierniki (W. Kuprewicz, W. Trzciński, Z. Stawecki)
- Jambalaya (H. Wiliams, sł. pol. B. Olewicz)
- Gdzie są dzisiaj tamci ludzie (J. Kukulski, B. Olewicz)
- Mój każdy dzień jest twoim dniem (R. Poznakowski, A. Kuryło)
- Za każdy uśmiech (J. Kukulski, L. Konopiński)
- Tak wiele jest radości (A. Skorupka, J. Korczakowski)
- Zawsze gdzieś czeka ktoś (J. Kukulski, R. Sadowski)
- Kto powie nam (J. Kukulski, L. Konopiński, R. Surmacewicz)
- Tyle słońca w całym mieście (J. Kukulski, J. Kondratowicz)
CD 3: Refleksyjna
- Kończy się lato (J. Kukulski, W. Ścisłowski)
- Koncert na deszcz i wiatr (W. Parzyński, J. Kondratowicz)
- Zostałeś sam (W. Kazanecki, J. Kondratowicz)
- Mamy dla siebie – siebie (M. Zimiński, J. Kondratowicz)
- Witaj mi (J. Kukulski, A. Kuryło)
- Jaki jesteś, jeszcze nie wiem (W. Trzciński, A. Kuryło
- Biały wiersz od ciebie (J. Kukulski, W. Trzciński, A. Atem, R. Surmacewicz)
- Tak blisko nas (M. Śniegocki, J. Kondratowicz)
- Polubiłam pejzaż ten (M. Zimiński, S. Halny)
- Ja nie mogłam mieć serc dwóch (P. Figiel, W. Mann)
- Kartka z pamiętnika (M. Sewen, M. Skolarski, A. Kłodzki)
- Jak w taki dzień deszczowy (W. Parzyński, A. Kudelski)
- Dzień nadziei (J. Kukulski, W. Młynarski)
- Zabijasz mnie swoją piosenką (Ch. Fox, N. Gimbel, sł. pol. A. Kudelski)
- Let Me Stay (V. Havasy, I. Szenes, sł. ang. I. Bradányc)
CD 4: Zaskakująca
- Prośba przed snem (W. Żukowska, J. Dąbrowski)
- Dancing In Your Arms (T. Koncz, I. Szenes, sł. ang. I. Bradányc)
- Szukaj mnie (B. Holland, L. Dozier, sł. pol. A. Kudelski)
- He, Musikanten (L. Kehr, D. Schneider)
- Odkąd się pamięta (S. Musiałowski, J. Miller)
- Godzina drogi (J. Milian, R. Surmacewicz)
- Nikt, tylko ty (R. Rodgers, M. Hemar)
- Płynęliśmy zachwytem (H. Staszek, B. Chorążuk)
- When You Said Yes (E. Dyląg, J. Dąbrowski, sł. ang. B. Scotland)
- Na pół gwizdka nie ma co żyć (M. Zimiński, W. Młynarski)
- Cygańska jesień (W. Kazanecki, J. Kondratowicz)
- Zbieraj się (autor muzyki nieznany, sł. pol. A. Kudelski)
- Man tanzt nicht nur im Sommer (W. Schöne, W. Reich)
- Tak dobrze mi w białym (D. Kozakiewicz, M. Dutkiewicz)
- Stay With Your Wife (R. Lipko, W. Mann)
Recenzja: Przemysław Sobolewski