Prawykonania: majowe premiery z katalogu PWM

Gdzie w maju będzie można posłuchać nowej polskiej muzyki? Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczególnie zaprasza do Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz na Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Jeszcze w tym miesiącu zabrzmią tam nowości z katalogu PWM, które wyszły spod ręki Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka. 

Pod koniec maja rusza we Wrocławiu 33. odsłona festiwalu Musica Polonica Nova. Jednym z wydarzeń towarzyszących i zapowiadających przedsięwzięcie jest koncert LutosAir Quintet, w którego programie znalazł się utwór Alias Hanny Kulenty, napisany na flet, obój, klarnet, fagot i róg. Kompozytorka po raz kolejny odkrywa w nim swoją autorską technikę musique surrealistique, choć podchodzi do niej inaczej niż we wcześniejszych kompozycjach. W Alias nie znajdziemy rozmaicie zestawianych ze sobą wątków muzycznych, a jeden temat: powielany, przekształcany, raz rozciągany, to znów zacieśniany. Kulenty podejmuje w nim próbę przeniesienia na muzykę złudzenia optycznego charakterystycznego dla obrazów M.C. Eschera, w których np. schody prowadzą jednocześnie w górę i w dół. Podobne wrażenie ma budować Alias, zacierając momenty zmian następujących w muzyce. Na ile kompozytorce udało się wywołać zamierzony efekt? Będzie to można ocenić 14 maja podczas trzech koncertów w Czarnej Sali Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu: o godz. 17.30, 19.00 i 21.00. Liczba miejsc jest ograniczona. Bezpłatne wejściówki wydawane będą bezpośrednio przed wydarzeniem, przy wejściu do sali. Wcześniejsza rezerwacja wejściówek nie jest możliwa. 

Soundtrack do Ciemno, prawie noc Marcina Stańczyka odbił się głośnym echem na gruncie muzyki filmowej. Nominowany w 2020 do polskiej ścieżki dźwiękowej roku na FMF Kraków, powraca na festiwal. Tym razem zabrzmi w formie suity, na żywo, z partytury wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W swojej muzyce kompozytor prowadzi słuchacza przez rozmaite barwy orkiestrowe, decyduje się na nawiązania do znanych muzycznych motywów, budując nowe skojarzenia, jak
w przypadku Lamentu Ewy – parafrazy Lamentu Dydony Henry’ego Purcella. Suita, przygotowana na zamówienie FMF, zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej prowadzonej przez Jana Stokłosę, w ramach koncertu w Centrum Kongresowym ICE Kraków 25 maja. Za reżyserię i oprawę wizualną koncertu odpowiada Mateusz Znaniecki. Koncert przeznaczony jest wyłącznie dla widzów powyżej 16. roku życia. Bilety do nabycia na stronie organizatora oraz w punktach InfoKraków.

Leave A Reply

Your email address will not be published.