64. „Warszawska Jesień” pod hasłem „Zanurzenie” startuje 17 września

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zanurza się w przestrzeni i czasie. W dźwiękach, znakach i symbolach. Pozwalając doświadczyć złożoności, różnorodności, niejednoznaczności i polifoniczności. Podczas Festiwalu po raz pierwszy dla polskiej publiczności zabrzmią na żywo cztery utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, autorstwa Elżbiety Sikory, Agaty Zubel i Aleksandra Nowaka. Zapraszamy do udziału w wydarzeniach między 17 a 25  września.

„Na tegoroczną Warszawską Jesień składają się koncerty, formy operowe i okołooperowe, spektakle
muzyczne, instalacje, performanse, działania w przestrzeni publicznej, spotkania z artystami,
warsztaty kompozytorskie i audycje Festiwalowego Radia Internetowego”, mówi dyrektor festiwalu
Jerzy Kornowicz. „Prezentujemy: ponad 60 kompozytorek, kompozytorów, autorek i autorów ze
specjalną obecnością na Festiwalu Elżbiety Sikory, Ash Fure i Krzysztofa Knittla; 31 prawykonań
i premier, z czego 18 dotyczy utworów przez Festiwal zamówionych i ulokowanych w trzech
festiwalowych nurtach: głównym, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni;
a także wydarzenia mające status towarzyszących tegorocznemu Festiwalowi”.
64. edycja „Warszawskiej Jesieni” jest edycją hybrydową. Pozwala melomanom śledzić
warszawskojesienne wydarzenia zarówno w sieci, jak i poprzez osobistą obecność na sali
koncertowej. Transmisje będą dostępne na stronie Festiwalu oraz na kanale YouTube
„Warszawskiej Jesieni”.

„Stan niepewny, przemijanie, przenikanie… Z ciekłego powietrze przeobraża się w lotne. Tak
uchwycone, przybiera kolejną postać. Tajemnica…” – w ten sposób Elżbieta Sikora opisuje nastroje
i wrażenia towarzyszące jej nowemu utworowi Liquid Air, który będzie miał swoje prawykonanie
podczas koncertu inauguracyjnego 17 września w Filharmonii Narodowej. Muzyków Narodowej
Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach poprowadzi Vincent Kozlovsky.

Na tym samym koncercie swoje polskie prawykonanie będzie mieć także Triptyque Agaty Zubel –
utwór, który zabrzmiał po raz pierwszy w lutym tego roku w ramach paryskiego Festiwalu Présences.
Kompozytorka stawia w nim pytanie na temat natury tryptyku, zarazem dając swoją odpowiedź
i zachęcając do zanurzenia się w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości z jednym zastrzeżeniem:

Czy tryptyk powinien tworzyć jedną całość?
Tak, na tym polega tryptyku trwanie,
pod warunkiem, że potrafimy się pochylić nad każdym
ze stanów osobno.

W czasie koncertu obecni na sali koncertowej otoczeni będą dźwiękami rozbrzmiewającymi nie
tylko z estrady, lecz także z różnych stron widowni. Nie stanowi to jedynie zabiegu akustycznego,
ale ma przynosić wrażenie pochłonięcie przez muzykę.

Dwa dni później, 19 września, w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej będzie mieć swoje polskie
prawykonanie Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka. Muzycy Klangforum Wien z Agatą Zubel pod
batutą Basa Wiegersa wykonają dzieło jednego z najciekawszych polskich kompozytorów swojego
pokolenia. Tym razem Nowak występuje w roli nie tylko twórcy muzyki, ale też tekstu – dotychczas
współpracujący m.in. z Olgą Tokarczuk czy Szczepanem Twardochem, libretto do Maski napisał
sam, bazując na opowiadaniu Stanisława Lema. Śpiewane jest ono w lożban – sztucznym języku
wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi
z maszynami.
„Kobieta-Maszyna-Modliszka uosabia dzieło. Nieuchronnie zmierza do zaplanowanego celu, ale po
drodze wykonując szereg ruchów chaotycznych. Rozpoznaje swoją naturę i swoje przeznaczenie
poprzez akcję”, komentuje Alek Nowak. „Maskę można rozpatrywać nie tylko w kontekście sztuki
i dzieła, ale życia w ogóle, z czym zresztą Lemowi byłoby chyba po drodze”, dodaje.

Agaty Zubel na tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” będzie jeszcze więcej. 25 września jej mono-
drum zabrzmi podczas wydarzenia Bazylek na Warszawskiej Jesieni, organizowanego przez Sinfonię

Varosvię i będącego częścią Małej Warszawskiej Jesieni.
Bazylek to prapraprawnuczek legendarnego warszawskiego bazyliszka. Bardzo lubi rozmyślać
i nieustannie zadaje pytania, szczególnie na temat muzyki. Nic dziwnego, że zamieszkał
w magazynie instrumentów Sinfonii Varsovii. Tym razem postanowił wybrać się na jeden
z koncertów festiwalu „Warszawska Jesień”. Tu pozna przywołany wcześniej mono-drum Agaty
Zubel, ale też utwory innych współczesnych kompozytorów: Henryka Mikołaja Góreckiego,
Salvatore Sciarrino, Elżbiety Sikory, Tadeusza Wieleckiego i Huberta Zemlera.
„Warszawska Jesień” to nie tylko koncerty. To także przestrzeń do twórczej dyskusji o muzyce.
Spotkania i warsztaty kompozytorskie z Elżbietą Sikorą (18 września) czy Krzysztofem Knittlem (23
września) w Austriackim Forum Kultury będą okazją do lepszego poznania ikon polskiej muzyki
współczesnej. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wymagana jest
rejestracja pod adresem: festival@warsaw-autumn.art.pl. W przypadku warsztatów
kompozytorskich udział czynny jest możliwy wyłącznie dla kompozytorów wcześniej
zakwalifikowanych. Koordynatorką warsztatów kompozytorskich i prowadzącą spotkania jest
Aleksandra Bilińska.

Pełny program Festiwalu dostępny jest na stronie WWW „Warszawskiej Jesieni”. Zapraszamy!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest instytucją kultury od ponad 75 lat specjalizującą się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Szeroka oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym oraz obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów twórczość rodzimych  kompozytorów, jest także przedstawicielem czołowych zagranicznych wydawców na terenie kraju. Odpowiadając na oczekiwania współczesnego odbiorcy PWM poszerzyło swoją działalność o nową markę fonograficzną – ANAKLASIS. Jako wydawca Ruchu Muzycznego Oficyna stwarza przestrzeń dla artystycznego dialogu i naukowej refleksji, wymiany myśli i kształtowania  świadomości estetycznej. PWM inicjuje działania edukacyjne będąc głównym organizatorem popularnych Dni Edukacji Muzycznej, Kursu Edytorstwa Muzycznego czy ogólnopolskiej kampanii o prawie autorskim: „Jesteś twórcą – masz prawo”.
Więcej: www.pwm.com.pl

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/wk2021/public_html/wp-includes/functions.php on line 5107